پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق در نقاط مختلف کشور (۶ خرداد ۱۴۰۳) سد‌های تامین‌کننده آب شهر مشهد نفس تازه کردند | ذخیره ۱۲ درصدی آب در سد‌های کلانشهر مشهد ماجرای آن ۵ نفر |‌ روایت‌هایی از تیم غواصی آتش‌نشانی مشهد که در سیلاب اخیر شهر به یاری شهروندان آمدند تهران و سمنان در صدر استان‌های کم‌بارش ایران | وضعیت دمایی و بارشی کشور در خرداد ۱۴۰۳ کمک به بیماران خاص و معلولان، قاتل را از پای چوبه دار نجات داد ۳۲ فقره سرقت کابل برق در شهرک غرب مشهد کشف شد (۵ خرداد ۱۴۰۳) درگیری بر سر جای پارک باعث مرگ مرد ۶۰ ساله شد زلزله، آبدانان ایلام را لرزاند (۵ خرداد ۱۴۰۳) اختصاص خط ۶ سامانه ۱۹۰ به طرح جوانی جمعیت مهار آتش سوزی یک منزل مسکونی در بلوار جانباز مشهد (۵ خرداد ۱۴۰۳) طرح پوشش بیمه‌ای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز آغاز شد شیرخوارگاه‌های خالی نتیجه زحمات شهید جمهور است ۱۰۰ عملیات اطفای حریق توسط آتش نشانان مشهدی طی یک هفته! تلاش آتش‌نشانان سه ایستگاه برای مهار آتش در یک واحد مسکونی سارقان ۱۰ میلیارد ریال طلا در سبزوار دستگیر شدند (۵ خرداد ۱۴۰۳) وزارت بهداشت: قیمت دخانیات در ایران بسیار پایین است
سرخط خبرها

همسرِ شایسته، فرزندان نیکو

  • کد خبر: ۸۸۶۳۲
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
همسرِ شایسته، فرزندان نیکو
حجت‌الاسلام علی‌اصغر نوروزی - کارشناس دینی

فرزند را گلی از گل‌های بهشت نامیده‌اند. یعنی اگر انسان بخواهد راه به جایی ببرد، این مسیر بهشتی با میوه شیرین درخت زندگی فراهم است. البته برای رسیدن به این مهم، توجه به «تربیت» بسیار مهم است تا نه‌تن‌ها خودمان، که اطرافیان و همشهری‌هایمان نیز از آن بهره‌مند شوند.

به عبارت دیگر، تربیت مهم‌ترین وظیفه پدر و مادر است، آن هم در شرایط امروز که در محاصره انواع تهاجم‌های بیگانه هستیم. در این زمینه هم چه کسی بهتر از ائمه اطهار (ع) که موفق‌ترین مربیان در این امر ظریف، پیچیده و اثرگذار بوده‌اند. از این رو، در ادامه به برخی نکات تربیتی در سیره رضوی اشاره می‌کنم.

*انتخاب همسر شایسته

امام‌رضا (ع) داشتن همسری صالح را مایه خرسندی می‌داند، زیرا انتخاب همسری نیکو شروعی برای تربیت درست است و سعادت و خوشبختی به همراه دارد.

 

*معنویت در بارداری

آرامش هر انسانی در ایجاد وضعیت درست برای خودش است. این مهم هم امکان‌پذیر نیست مگر با برنامه‌ریزی دقیق قبل و بعد از هراقدامی. البته که همسرگزینی و سپس بچه دار شدن از آن جمله است. در نهایت، به مسیر تربیت درست ختم می‌شود.

پس از آن هم مسئله بارداری و مراقبت‌های معنوی در کنار سلامت جسمی پیش می‌آید که باید آن را جدی گرفت.

*تربیت مستمر و باحوصله

تربیت نه زمان می‌شناسد و نه مکان. فرزند هم همان نهال نویی است که برای تبدیل شدن به یک درخت تنومند و پرفایده به وقت گذاشتن و توجه نیاز دارد و نمی‌توان انتظار داشت یک‌شبه به ثمر برسد؛ بنابراین باید حوصله کرد و حتی از سال‌ها قبل از تولد، این آمادگی را در خود ایجاد کرد.

*محبت، همدلی و تشویق

محبت بهترین راهکار تربیتی است، حتی در برخورد با ناسازگاری‌ها. این موضوع راه‌حل خیلی از مشکل‌های دیگر هم است. مطمئن باشید رفتار‌های غیرمعقول بچه‌ها با همین یک برگ برنده به شکلی باورنکردنی تغییر می‌کند و اصلاح می‌شود.

*نظارت بر فرزند

در دورانی به سر می‌بریم که هر لحظه تجربه‌ای جدید در زندگی برای ما رقم می‌خورد. دلیل آن هم این است که در عصر ارتباطات و فضای مجازی، اطلاعات زیادی در یک لحظه بین هزاران نفر به اشتراک گذاشته می‌شود که می‌توان از بهترین‌های آن برای کسب تجربه و انتقال به فرزندان خود نهایت بهره را برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->